בדק בית נכס חדש

רכישת דירה הינה אחד מהאירועים המרגשים בחייו של אדם. הרצון שלנו להגיע לנחלה וליצור לעצמנו מרחב של ביטחון ושלווה לבנות בו את חיינו מביא אותנו לא אחת להקרבה גדולה שמייצרת חששות וטרדות.

אנו בבדק בית 360, מאמינים שברכישת נכס הלקוח צריך להיות שלם עם הבחירה ולקיים את הרכישה “בראש שקט”, בידיעה כי הוא עושה את הדבר הנכון וכי העסקה שביצע הינה ההגיונית וההוגנת ביותר.

היחסים שבין הרוכש למוכר הם אינם סימטריים, רוב צרכני הדירות בשוק אינם מכירים את זכויותיהם ואינם בקיאים בחוקים ובתקנות אליהם נדרשים הקבלנים והיזמים לפי החוק בתחום הבנייה. לדוגמה: החוק המחייב את מוכרי הדירות לספק נכס העומד בדרישות שונות ע”פ החוקים והתקנים – חוק מכר (דירות) הינו החוק העיקרי אשר לפיו הקבלנים נוטלים על עצמם התחייבות לתקן ליקויי בנייה. החוק קובע כי אחריות הקבלן לבנייה תשתרע עד 10 שנים, בהתאם לחלקים השונים של הבניין.

כך למעשה עלול הצרכן לבצע “עסקה עיוורת” באחת מהעסקאות החשובות בחייו. הצרכן משלם ממיטב כספו ומשקיע את כוחותיו וזמנו על מנת לבצע את הרכישה על הצד הטוב ביותר מבלי לדעת מה מגיע לו במסגרת הרכישה, מה הפער בין מה שהובטח לו ומה שבוצע בפועל ואיך החוק מגן עליו.

כאן אנו נכנסים לתמונה על מנת לגשר על פערי הידע והידיעה ולתת ללקוחותינו את השקט והביטחון לו הם זקוקים במעמד זה. אנו בבדק בית 360 מאמינים כי עסקה הוגנת הינה עסקה שקופה בה תפקידנו לחשוף לצרכן את כל מה שנסתר מעיניו. בנוסף, בניגוד לחברות אחרות בתחום, אנו מאמינים במערכות יחסים בריאות בין צרכנים לקבלנים ומאמינים שהדרך הנכונה היא לדרוש את מה שמגיע ללקוח תוך הימנעות מערכאות משפטיות שגוזלות הרבה זמן, כסף ואנרגיות. יחד עם זאת, במידה ולקוחותינו מיצו את כל האופציות שברשותם ולא הצליחו לקבל את שמגיע להם ולממש את זכויותיהם.

הבדק מתבצע למול:

  • חוק המכר (דירות)- תשל”ג 1973
  • חוק ותקנות בנושא חשמל (חוק החשמל) תשי”ד – 1954 על עדכוניו ונספחיו.תקנות
  • ת”י- תקנים ישראליים
  • הל”ת- הוראות למתקני תברואה התש”ל- 1970
  • תקנות הג”א- תקנות ההתגוננות האזרחית
  • המפרט- המצורף כחלק מהחוזה
  • התכניות- המצורפות לחוזה
  • המפרט הכללי- “הספר הכחול”

לאחר הסיור והבדיקות נמסר למזמין דו״ח מומחה (חוות דעת הנדסית) הקביל בבית משפט ומפרט את הליקויים ואי ההתאמות שאותרו.

חוות הדעת ההנדסית כוללת:

  • אבחון וסיווג הליקויים
  • המלצות והוראות לביצוע התיקונים
  • הפניות לתקנים ולציטוטים רלוונטיים
  • אומדן עלויות לביצוע תיקונים (אם דרוש)
  • צילומים של הליקויים שאותרו במבנה

כיצד מתבצע בדק הבית?

בדק הבית מתחיל בסיור הנדסי בנכס שמטרתו לאתר חריגות למול הדרישות השונות של החוקים, התקנים והתקנונים של ענף הבנייה, המפרט עליו סוכם וכמו כן ליקויים שונים בביצוע או בתכנון. הסיור כולל, בין השאר, בדיקות ל:

  • ההתאמה בין מידות המבנה בפועל לבין מה שאושר ע”י הרשויות המוסמכות (בד”כ לתכנית בקשה להיתר בנייה). לדוגמה, בודקים אם בוצעו עבודות חריגות כגון תוספות בנייה או שינויים בחזית המבנה, שלא אושרו ע”י גורם מוסמך כמו העירייה.
  • התאמת הנכס לתקנים, לתקנות ולשאר חוקי מדינת ישראל.
  • התאמת המבנה לדרישות הבטיחות והנגישות התקפות בתקופת הרכישה.
  • אבחון מצבו ותקינותו של שלד המבנה והצגת האפשרויות לתיקון.
  • אבחון מצבן ותקינותן של מערכות המבנה והצגת האפשרויות לתיקון.
  • אבחון וגילוי מקורות של נזילות ו/או רטיבות או אפשרות לקיומן, בעיקר בחדרים רטובים: חדרי רחצה, חדרי כביסה, גגות ומרפסות.
  • אבחון מצבו ותקינותו של הציפוי (חיפוי) החיצוני של המבנה.
  • אבחון מצבם ותקינותם של גגות המבנה והצגת אפשרויות לתיקון.
  • אבחון מצבם ותקינותם של ציפויים (חיפויים) ועבודות פנים המבנה כגון: ריצוף, קירות, תקרות, דלתות, חלונות, ארונות ועוד, והצגת אפשרויות לתיקון.
  • אבחון מצב ותקינות אלמנטים של פיתוח המבנה כגון: חצר, חניה, כניסה ויציאה, והצגת אפשרויות לתיקון.

להלן דוגמאות לכלים עימם מבצעים את הבדק:

מתי כדאי לבצע את הבדיקה?

הבדיקה ההנדסית הראשונה יכולה להיערך לפני קבלת המפתח (באם אין התנגדות מצד הקבלן), במעמד פרוטוקול מסירה או לאחר מסירת הדירה. מבחינה חוקית אין שוני במועד בו נערכת הבדיקה.

ישנם יתרונות  ברורים לביצוע הבדיקה לפני המסירה:

  • היתרון הראשון והבולט לביצוע בדק בית בשלב מוקדם זה, הוא הקלות והזמינות בבדיקה ובתיקונים. הדייר עוד לא עבר לדירה, המרצפות, הקירות ולמעשה כל שטח הדירה חשוף לגמרי. במצב זה, הבדיקה ההנדסית של המהנדס המומחה נעשית באופן החלק והטוב ביותר. אין מכשולים שמסתירים.
  • מצד הקבלן, נוח לתקן בשלב זה. צוותי הקבלן, בעלי מקצוע וקבלני המשנה נמצאים עדיין בפרוייקט וקל להם לתקן. בנוסף, אין רהיטים ומשפחה בדירה והתיקונים מתבצעים ללא הפרעה.
  • מירב הליקויים מתגלים עוד לפני קבלת הדירה וכך לא יכול הקבלן לטעון שהדייר גרם לליקוי.
  • יתרון נוסף הינו בהיבט הפסיכולוגי שבו הקבלן צריך ” לרדוף” אחר הלקוח ולא להיפך, ברגע קבלת המפתח הדייר הוא זה שיצטרך להתקשר לקבלן ולבקש ממנו לבוא לדירה ולא להיפך.
  • ביצוע התיקונים לפני התחלת תקופת הבדק.

במידה והקבלן לא מאשר לבצע את הבדיקה טרם המסירה, כדאי ומומלץ לבצע את הבדיקה בזמן המסירה מאשר לאחריה. בזמן המסירה נערך פרוטוקול על ידי נציגי הקבלן בו מצוינים כל הליקויים ואי ההתאמות שאותרו במעמד המסירה. ליווי מקצועי של מהנדס בניין במעמד זה מקנה ללקוח “איזון כוחות” ו”גב מקצועי” המאפשרים לו לאתר ולתעד את הליקויים באופן יסודי ואובייקטיבי המייצג את האינטרסים שלו.