סטיות מותרות

למרות השימוש בכלים מתקדמים למדידה ובקרה בתהליך הבניה, לא ניתן להשיג דיוק מוחלט מכיוון שבנייה היא מלאכת כפיים הנעשת ע”י בני אדם. על כך רשויות החוק הכירו בעובדה שאין להימנע ממנה, וקבעו נורמה לסטיות מקסימליות אותן קבעו כסטיות מותרות בביצוע. סטייה החורגת מהנורמה התקנית נחשבת לליקוי בניה הטעון תיקון.

סטיה מתוכניות בנין

לפי צו מכר דירות (טופס של מפרט), תשל”ד-1974 הסטיות המקסימליות המותרות הן בשיעור של 2% בין המידות המופיעות בתכנית הבנין ובין המידות למעשה, בנוסף מותרת סטיה בשיעור של 5% בין הכמויות ומידות האביזרים הנקובים במפרט.

סטיות בשיעור של 2% במידות הבין המופיעות בתכנית ובין המדידות למעשה או סטיה של 5% בין הכמויות ומידות האביזרים במפרט הן למעשה סבירות ולא נחשבות כסטיה מתכנית הבנין.

 

צו מכר דירות (טופס של מפרט)

סטיות מפורטות בתקנות ותקנים

תקנים רבים מגדירים את הסטיות המקסימליות המותרות ברכיבים השונים בבניין. למשל:

לפי התקן הישראלי ההפרש מקסימלי בין שני אריחי ריצוף הינו 1.5 מ”מ כאשר רוחב המשיק (רובה) הוא בין 3 מ”מ עד 5 מ”מ. בצילום נמצא אריח שבו הפרשי גובה הינו מעל המותר. ע”פ חוק על הקבלן להחליף אריח מכיוון שקיים סטייה מעל המותר.

הפרש גובה בין אריחים ת”י 1555 חלק 3 ( 2003 ) נספח ”ב”,ציטוט:סטיות ריצוף

 

ליקויים

ליקויי בנייה מוגדרים בחוק המכר – דירות: כאי-התאמה למפרט, לתקנים ולתקנות התכנון ובנייה. הליקוי יכול לנבוע מאופן ביצוע העבודה, טיב החומר ואיכות המוצר.

סוגים של ליקוים:

ליקוי פונקציונלי – ליקוי שדרוש תיקון מיידי. כגון: רטיבות, סדקים קונסטרוקטיבים, מפגעים בטיחותיים.

ליקוי אסתטי – ליקוי שגורם לתחושה לא נעימה למביט. למשל: עבודות צבע שלא בוצעו כדרוש, סריטות בכלים סניטרים, לכלוך שהקבלן השאיר בנכס.

ליקוי שלא ניתן לתקן – ליקוי שאינו ניתן לתיקון מכיוון שכרוך בעלויות כספיות ניכרות ואף בנזקים נוספים בדירה, למשל הזזה מחיצות ושינוי בחזית. הפתרון הוא פיצוי כספי או אחר, לעתים יש להעזר בנוסף בחוות דעת של שמאי מקרקעין.

ליקוי בטיחותי – ליקוי המסכן את חיי הדיירים או הסביבה ודרוש תיקון מידית.

 

אי-התאמות

אי התאמה הוא שוני או חוסר התאמה בין המפורט בחוזה המכר, המפרט הטכני ובתכניות לעומת המצב בפועל.